pentek category - 2

pentek category - 2

Az eddig megosztott információk alapján eljutottunk odáig, hogy egy internetes tartalom akadálymentessége nem címkézés vagy épp marketingfogás kérdése, hanem nagyon is gyakorlatias kérdés. Vagyis annak kérdése, hogy az internetet használó emberek mekkora része számára elérhető és értelmezhető a tartalma. Egy csak magyar nyelvű tartalmakkal bíró oldalt nyilván a magyarul értők tudják használni. De hát magyarul se mindenki egyformán ért, mint ahogy élőszóban is előfordul, hogy a felek nem értik egymást, hiába beszélnek egy nyelvet elvileg. Persze nem is biztos, hogy mindenkit el akarsz érni! Például zajvédelmi füldugót értékesíteni akaró weboldal tartalmát talán felesleges siketek számára videós jeltolmácsolással elérhetővé tenni. Még akkor is, ha a klasszikus példával élve az eszkimóknak is el lehet adni hűtőgépet a közhiedelemmel ellentétben! ???? De az viszont tragikus, amikor mondjuk kifejezetten vakoknak is szóló honlap nem elérhető teljes mértékben vakok számára, vagy gyógyászati segédeszközöket értékesítő, illetve azok használatát bemutató honlap nem érhető el maradéktalanul épp az érintettek számára. Marketinggel sokan foglalkoznak, akik, ha profik, meg tudják mondani, hogy a kiválasztott célcsoportot hogyan lehet megszólítani, de vajon ki foglalkozik azokkal, akiket nem tekintenek tipikus marketing célpontnak? Az külön kérdés, hogy miért is nem lehetne egy vak, vagy mozgássérült vagy siket ember jó és értékes vásárló, de ez legyen az értékesíteni akarók üzleti döntése! Sokkal fontosabb erkölcsi kérdés, hogy valóban teljes értékű emberként tekintünk-e a valamilyen fogyatékossággal élő emberekre és számukra is ugyanúgy elérhetővé tesszük-e az információinkat az interneten! Elvileg ez a közfeladatokat ellátó, illetve közérdekű információkat megosztó honlapoknak jogi kötelezettsége is volna az alaptörvényben és más jogszabályokban rögzített esélyegyenlőség alapján, de ennek elmaradása nem jár szankciókkal. Mint pl. az építőiparban az új épületeknél az akadálymentességi előírások megszegése! Pedig itt nem is beszélünk extra nagy költségekről, alapvetően egy új honlap létrehozásakor az akadálymentességi illetve elérhetőségi szempontok érvényesítése alapvetően szándék és programozási ismeretek kérdése! No és azok megkérdezése, akik érintettek! Ha angolul akarsz beszélni valakivel ismeretlenül, akkor ezzel kezded: Do you speak English? Vagy nem? Persze az a legegyszerűbb, ha tudod már eleve, hogy az illető tud angolul, vagyis már eleve olyanokra bízni a honlap elkészítését, akik tudják és ismerik a megszólítandók elérési nyelvezetét. És kik azok? Bárki mondhatja ezt magáról, de hogy lehet ellenőrizni? Van-e olyan szervezet, személy, aki hitelesen tudja igazolni azt, hogy internetes megjelenésem elérhető azok számára, akiket saját üzleti és/vagy erkölcsi döntésem alapján el akarok érni? Ha megvan benned az elhatározás, hogy ezen téren előbbre lépjél és biztosra akarsz menni, akkor a következő részben megnyugtató válaszokat kaphatsz!