fel7category - 2

fel7category - 2

Egy pár éve már az oktatási rendszer része a Kréta. Ez a platform egy olyan felületet biztosít, mely segíti a tanárokat, a szülőket és a diákokat is egyaránt. Ennek megszületése egy hosszantartó korszerűsítés végeredménye. Mindannyian emlékszünk még azokra az időkre, amikor az érdemjegyeinket egy pici papíralapú könyvecskébe kaptuk. Azon keresztül üzenhettek a tanáraink a szüleinknek, amit ha ügyesek voltunk, akkor el is titkolhattuk. Minden óra elején nyílt a nagy „keményfödeles” könyv, amiben rögzítették a jelenlévőket és a távolléteket. Természetesen oda is bekerültek a dolgozataink eredményei. Sok munkával járt ennek a rendszernek a működtetése, és ha belegondolunk, akkor hely szempontjából is hátrányos volt, hiszen egy iskolában sok osztály van és minden osztálynak papíron kellett nyilvántartani és megőrizni minden adatát. Ahogy fejlődött a számítástechnika, úgy húzta magával az adminisztratív tevékenységeket is. Gondoljunk csak bele, hogy hányféle ügyintézési folyamatot végezhetünk el elektronikusan. Szükségszerű volt, hogy a közoktatás is haladjon a korral és ennek eredményeként született meg a Kréta. Sok hasznos funkcióval bír, ami valóban megkönnyíti az életünket. Korábban csak, akkor tudtunk informálódni gyermekünk helyzetéről, ha elkértük az ellenőrző könyvét, vagy látogatást tettünk az iskolába. Legrosszabb esetben postai úton érkezett meg a levél, hogy baj van. Ma viszont már nem szorulunk arra, hogy bemenjünk az iskolába és személyesen kérdezzük meg az osztályfőnököt. Nem kell a gyermektől elkérni az ellenőrzőt, hogy megnézhessük a jegyeit, vagy leellenőrizhessük, hogy az oktatóknak van-e valami üzenete számunkra. A tanárok, a diákok és a szülők is külön-külön rendelkeznek belépési azonosítóval és ez által senki sem szorul a másik fél segítségére. Ez nagyon is hasznos funkció, hiszen így nem keveredik össze a szülők-tanárok, tanárok-diákok kommunikációja. Lényegében van egy személyes tere a felhasználóknak. A pedagógusok rögzíthetik a jegyeket, házi feladatokat, meg van adva az órarend is. Ezeket összekapcsolva láthatjuk, hogy másnap milyen óra lesz, mi volt az otthon elkészítendő feladat. Tudatosan követni lehet a tanítás menetét és nem kell abban bíznunk, hogy a gyermek biztosan jól írta-e fel a leckét, rosszabb esetben, hogy igazat mond-e nekünk. Aligha találunk olyan tényt a Kréta online rendszerében, amire azt mondhatjuk, hogy felesleges és haszontalan. Egy jól átgondolt és összetett „aszisztens” weboldalt láthatunk magunk előtt. Bizonyára egyetértünk abban, hogy szükség volt egy olyan platformra, ami egységesen megkönnyíti a közoktatásban tevékenykedő személyek dolgát. Legyen az tanár, vagy diák. A szülőknek is sokat segít, ha egy helyen megtalálnak mindent, de még az intézmény vezetői számára is hasznos lehet. Mondjuk ki, amit már tudunk szükség volt erre! De pont erre? Nem egészen! Mi a probléma?

Mondhatjuk úgy is, hogy nagyot álmodtak az ötletgazdák, mégis túl kicsit. Úgy gondolták, hogy jó lenne létrehozni egy portált, ami összefogja az oktatási rendszert, ezzel átláthatóbbá és könnyebben kezelhetővé válik a közoktatás. A felület azonban meglehetősen nehézkesre sikerült. Igaz, hogy a mostani helyzet eltér a már jól megszokott hétköznapi oktatástól, de a jelenleg fellelhető hibák jelentős része igencsak mindennapi. Nézzünk is meg párat. Kizárólag egy informatikus szemével. Az oldal használata szempontjából semmi sem változott, csak azok létszáma nőtt meg, akik egy időben, egyszerre kívánják igénybe venni a Kréta nyújtotta szolgáltatásokat. Információink szerint azok a felhasználók, akik régebbi típusú eszközzel szeretnék használni a Krétát nem, vagy csak sokadik alkalommal tudnak bejelentkezni. Van erre megoldás? Mi a helyzet akkor, ha valaki kevésbé jártas az informatikában? Meg lehetne oldani azt, hogy nagyobb mértékben személyre szabható és ez által könnyebben kezelhető legyen a platform? Ennyi probléma után felmerül a kérdés, hogy akadálymentes-e a Kréta? A továbbiakban ezeket a kérdéseket fogjuk megvizsgálni. Hamarosan jelentkezünk az elavult eszközök általi használat kérdésével.

Nagy Dávid